Monday, November 14, 2011

Tuisyen Blog Kiz :4 Tips Update Blog

Kembali bersama Kiz dalam Tuisyen Blog.

Kali ni Kiz nak sharing pasal Tips Kiz menghupdating*update* blog.Yelah sebab lain orang lain cara dia kan,mana tau cara Kiz ni sesuai untuk korang guna..

Ok,lets straight to the poin-poin.

4 Tips Update Blog.

1.Savekan tajuk-tajuk atau idea-idea korang yang korang terfikir atau tiba-tiba terfikir mahupun terlintas ketika korang sedang buang air besar dalam toilet(*eh tak semestinya time buang air besar je ok). 

  
 *makin cerah mentol makin banyak idea.Hihi*

Senang je kan,dapat idea je terus korang tulis tajuk tu kat 'new post' then korang save kalau time tu bukan masa korang update entri or masa tu korang tengah takde mood nak update entri.Kelebihan dia adalah nanti time korang dah ada mood nak hupdate blog takdelah susah sangat nak kena perah otak kasi kuar idea-idea cambest tu.

2.Tulis Cepat-Cepat

  
*Kalau boleh tulis laju-laju macam dia ni*

Tulis cepat-cepat ni maknanya bila korang dah ada idea nak update blog tu and korang memang dah ada mood nak update blog,kalau Kiz punya style Kiz akan tulis cepat-cepat supaya takde idea-idea yang akan bocor dari kepala otak ku yang berjambul ni.Selagi idea tu masih mencurah-curah better korang tulis je cepat-cepat.Lagipun dengan cara ni korang bleh saving masa korang untuk update blog.Kiz biasanya update blog akan ambil masa dalam 10-15 minit sahaja sebab tajuk & points2 sume dah ada dalam kepala.

3.Cari masa yang sesuai.

Korang perlu cari masa yang sesuai untuk update blog.Masa yang sesuai ni maknanya masa yang korang rasa rileks dan banyak idea boleh keluar,Kalau kiz lebih suka update blog time tengah-tengah malam dalam pukul 3 or 4 camtu,sebab masa tu sunyi so senang kepala nak fikir idea.

4.Kena pandai pilih masa nak publish entri/blog post.

Yup.Benda ni penting coz sebenarnya ada masa-masa yang ramai orang akan online so probability entri kita tu nak dibaca adalah tinggi.Kalau masa untuk korang update tu adalah tengah malam macam Kiz ni better korang set kan entri tu untuk publish time waktu pagi.

Caranya senang,kat new post ni kan ada 'Post Options' kat atas button 'PUBLISH POST' kalau korang perasan,tekan benda tu(benda tu??) then nanti kat bahagian 'Post Date And Time' tu korang tick pada 'Scheduled at' then korang set la berapa haribulan,jam berapa korang nak post tu dipublishkan.So in the mean time korang punya entri tu akan secara automatic di save sebagai draft la lepas korang dah tekan button 'Publish Post'.Ada paham??

Okeh kat bawah ni Kiz ada senaraikan masa-masa yang sesuai publish entri,
Hari Biasa : 
Pagi 9.30AM-11.30AM
Malam 9.30PM-11.00PM

Hujung Minggu:
Pagi 9.30AM-12.00AM
Malam 9.00PM-2.00AM

Kalau boleh elakkan publish post waktu petang coz waktu petang adalah waktu yang paling tak ramai orang di Malaysia mengonline kan diri.



Okeh sekian sahaja Tuisyen Blog untuk hari ini.Harap kiz dah dapat sharing sesuatu yang berguna untuk korang semua.Jangan Lupa kongsikan tips-tips korang update blog jugak.Mana tau dapat kita tukar-tukar.

Well,Sharing IS Caring Rite?

Jari Menaip,
Iz Kiz

Kelik banner ni kalau nak tengok baju-baju lelaki terbaik dipasaran.

9 comments:

mei said...

wow.
sy baru tawu psl mase nk publish ni.
tak penah tau pon bley set time nk publish. haha kuno sungguh.
sy update bila emosi menggelegak.
tak kira la sejuk atau panas.
konfem laju je idea meleleh.. :D

wawahida idris said...

wahhh. nice info. thank youu. klau saya kan, slalu buat mcm yg no 1 tuh. kalau ada idea, terus je taip kat title, then save dulu kat draf. dah ade msa baru karang. HAHA :P

Rtp Farra Arisha said...

these tips are very useful for me!! :')

KizZ said...

MEi:
Hihi...same la tu ngan Kiz..time emosi tengah membara tu lah paling best nak update blog tuh..

CikWahidha:
Yup...ada idea terus tulis tanpa ragu-ragu lagi..

KizZ said...

Farra:
Huu...baguslah..lega hati kiz..hihi

alia zainol said...

oh bagusnya tips2....berguna utk blogger baru mcm alia hehe tq!

KizZ said...

Alia:
Hee..jangan risau..Kiz pun sama...masih baru dalam alam blogging nih...

penyisir rambut said...

thhx kiz 4 ur tips...

Unknown said...

Thanks bro bagi tips ni.

Masih Ada Plan B, Mari baca!